سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]
مرآت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» 1

Ya_Imam_Reza



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرآت ( سه شنبه 92/6/26 :: ساعت 8:48 عصر )
»» یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه

bbbb



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرآت ( شنبه 92/6/16 :: ساعت 10:55 صبح )
»» یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرآت ( شنبه 92/6/16 :: ساعت 10:28 صبح )
»» نماز اول وقت

مام باقر علیه‏السلام :

هر مؤمنى که به نمازهاى واجب اهمیت دهد و آنها را به وقتش بخواند ، از غافلان نیست .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرآت ( چهارشنبه 92/6/13 :: ساعت 10:16 صبح )
»» نکته هایی در رابطه با دوران بلوغ و نوجوانی و سن تکلیف

در حین خواندن مقاله ای در رابطه با بلوغ ، مطالبی را که به نطرم مهم تر رسید جدا کردم  ، که عبارتند از:

سید ابن طاووس (یکی از برجسته ترین علمای قرن ششم هجری) درباره ی دوران بلوغ و تکلیف فرزندش خطاب به وی می گوید:
اگر من با مراحم و عنایاتی که خداوند مرحمت فرموده زنده بمانم، روز تشرف تو را به سن تکلیف (بلوغ) عید قرار می دهم و 150دینار صدقه خواهم داد. اگر بلوغ تو فرا رسد، با این کار به خدمت حضرتش قیام خواهم کرد، زیرا مال ازاوست و من و تو بنده ی او هستیم. پس ای فرزند (محمد) به یاد عظمت مقام و کمال و بخشندگی حضرتش باش که در این هنگام به تو اهمیت داده و فرشتگانش را به سوی تو فرستاده تا اعمال عبادی را حفظ نمایند و در روز حساب، گواه بر ‏تو باشند. (ما یَلفِظُ مِن قُول إِلا لَدَیه رَقیبٌ عَتیدٌ) سخن از خیر و شر به زبان نیاورد (انسان) جز آن که در نزد او فرشته ای نگهبان و آماده ی نوشتن است. پس در دوران بلوغ و رشد خود، حق آنان را اداکن و طاعت الهی را به جای آور! در اوقات زندگی خود با ایشان به خوبی و نیکی مصاحبت و همنشینی کن، به طوری که غیر از خوبی و زیبایی از تو چیزی نبینند و نشنوند. اگر گاهی غفلتی از تو سر زد و از یاد خدا غافل شدی، فوراً توبه کن و بدون تأخیر، در مقام جبران آن برآی و صدقه بده که صدقه، آتش گناه را خاموش می کند؛ و چون به سن و سالی برسی که خداوند جل جلاله تو را به کمال عقل مشرف فرماید، و صلاحیت و شایستگی سخن گفتن و رو به رو شدن (در نماز) با حضرتش را به تو عطا کند و شایستگی ورود به ساحت قدسی اش را به اطاعت و بندگی به تو مرحمت فرماید، آن روز را در نظر بگیر و تاریخ آن را یادداشت کن و آن را بهترین و بزرگ ترین اعیاد خود قرار بده و هر ساله در آن روز تجدید شکر خدا را بنما و صدقه بده و بیش از پیش به طاعت خداوند بپرداز.

رسول اکرم صَلَّی الله عَلیهِ وآله می فرماید: رَحِمَ الله عَبداً أعانَ وَلدَهُ عَلَی بِرِه بِالإِحسانِ إِلیهِ و التَألفِ لَه وَ تَعلیمِهِ و تَادیبِهِ؛(9) خداوند رحمت کند بنده ای که فرزندش را بر نیکی و سعادتش یاری کند، به این که به او احسان نماید و با او رفتار دوستانه داشته باشد و به آموزش پرورش او بپردازد.

امیرالمؤمنین علیه السلام : کسی که خود را گرامی می دارد آن را با گناه خوار نمی کند.

نکته ی مهمی که در این جا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در تربیت نوجوان، باید از خطا های جزئی و کم اهمیت صرف نظر کرد و با بلند نظری و بزرگواری از کنار آن گذشت تا بتوان از موارد مهم تر با قاطعیت جلوگیری کرد. در تعلیم و تربیت اسلامی، این روش به «‏تغافل» تعبیر می شود. یعنی چنین وانمود کنیم که اشتباهات و خطاهای او را ندیده ایم. با به کارگیری این روش، دیگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی درپی ما جریحه دار نمی شود و لجاجت و ستیزه جویی در او زمینه ی رشد نمی یابد. تغافل سبب می شود که پرده ی حجاب و حیای فطری در نوجوان دریده نشود و فرصت جبران و ترمیم از او گرفته نشود. تغافل نوعی برخورد بزرگوارانه و کریمانه است. امام علی علیه السلام آن را از برترین کمالات انسان های بزرگوار می شمارد و می فرماید: أشرَفُ أخلاقِ الکَریم تَغافُلُهُ عَمَّا یعلَم؛  از برترین اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خویش است.

امام علی علیه السلام :لا تَقسِرؤُا أولَادَکُم عَلی آدابِکُم فَإنَّهُم مخلوُقوُنَ لِزَمَانٍ غَیرَ زَمانِکُم؛ فرزندان خود را برآداب و رسوم خود مجبور نسازید، زیرا آنان بر روزگاری غیر از روزگار شما تعلق دارند.

اصل مقاله در سایت راسخون است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مرآت ( دوشنبه 92/5/28 :: ساعت 9:6 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

یا باب الحوائج.
این الرجبیون
یازینب
یا جوادالائمه ادرکنی
امام هادى علیه السلام
صلوات
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 21
>> مجموع بازدیدها: 188629
» درباره من

مرآت
مرآت
موجودی ناشناخته

» پیوندهای روزانه

قرآن و حدیث [18]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
انسان های عاقل بخوانند[81] . قناعت[10] . روزه[2] . حدیث[2] . نهج البلاغه[2] . نهج البلاغه-قناعت . امام جواد علیه السلام . حضرت زهرا سلام الله علیها . حضرت زینب سلام الله علیها . حضرت فاطمه سلام الله علیها . حضرت فاطمه علیها السلام . درگذشت عالِم . دعا . دگرگونی های روزگار-پند . دنیا-پند . روزهای مهم . محرم . مرگ . پند . پند-توبه . توبه .
» آرشیو مطالب
پاییز86
زمستان86
حسینیه
ماه مبارک رمضان
پاییز87
فروردین87
دشمن شناسی
زمستان 87
مدرسه علوی
بهارانه
مناسبت ها88
فاطمیه
پاییز88
قناعت
توبه
89
90
شعبان 90
رمضان 90
پاییز90
زمستان90
بهار91
رجبیه
شعبانیه
رمضان 91
تابستان91
پاییز91
محرم وصفر91
بهمن91
تارجب92
تا رمضان
رمضان92
تابستان92
تاتابستان93
پاییز93
زمستان ٩٣

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
جواب
آموزش الکترونیک برای مبتدیان

» صفحات اختصاصی

» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب